Af Hans Kristian Skibby (DF), MF
Erhvervs- & Transport ordfører for Dansk Folkeparti
Der skulle sanktioneres overfor de mange lastbiler og trailere som nærmest stod på hver en rasteplads og var parkeret nærmest i dagevis – og ofte ligeledes i weekender. Det var vigtigt at sætte en stopper for at de fylder op på danske rastepladser, så danske vognmænd og chauffører ikke kan finde plads til deres lovpligtige hvil. Og endelig fordi de udenlandske chauffører ligger stille så længe på rastepladserne – mens de venter på at få en kørselsopgave, som de så udfører mens de ofte underbyder danske løn- og arbejdsvilkår.
Hensigterne fejlede ikke noget. Men i praksis har der vist sig et utilsigtet problem. De danske lastbiler må nemlig ofte parkere ulovligt for at kunne holde deres lovpligtige hvil – men lavtlønschaufførernes i de udenlandske biler har allerede taget alle pladserne.
Når den danske chauffør får sin bøde – så bliver den betalt. Men den østeuropæiske chauffør, der får en bøde for ulovlig langtidsparkering, kører derfra og betaler ikke bøderne. I praksis har den danske stat haft mere end vanskeligt ved at få inddrevet bøderne fra de udenlandske chauffører. Og dermed er de danske chauffører og deres vognmænd reelt sat vanskeligt i konkurrencen: Først presses de af social dumping fra øst-chaufførerne. Når øst-chaufførerne og deres vognmænd end ikke vil betale deres bøder – mens danskerne gør det – så er de danske vognmænd og chauffører sat økonomisk endnu svagere. Det holder ikke, det skal ændres!
I Dansk Folkeparti har vi igen og igen lagt stemmer til en skærpet kurs overfor social dumping på landevejene. Vores danske chauffører skal kunne finde plads til deres lovpligtige hvil, og de skal konkurrere på fair vilkår. De skal slet ikke opleve, at de stilles ringere, fordi øst-chaufførerne og deres vognmænd ikke gider betale deres bøder for ulovligheder begået i Danmark. Så regeringen har en stor opgave med at sikre inddrivelsen fra øst-chaufførerne. Enten må de betale på stedet. Eller også må lastbilen og godset klampes indtil regningen er betalt. Danske vognmænd og chauffører skal ikke stilles ringere længere.