(Modelfoto)
LEDER - Facebooks popularitet falder stødt blandt danskere, især unge vender tilbage til det analoge. Bøger og vinyl er igen på mode. Et markant fald i daglige brugere, særligt i aldersgruppen 15-75 år, udfordrer Facebooks fremtid. Annoncører overvejer alternative platforme.
Af Jørn Kildall, redaktør
I en digital tidsalder ser det ud til, at de yngre generationer i Danmark søger tilbage til mere håndgribelige glæder som bøger og vinylplader. Denne tendens har haft en overraskende effekt på sociale medieplatforme, specielt Facebook.
Accelererende tilbagegang
Ifølge en undersøgelse fra DR i 2024, bruger nu kun 59 % af danskere mellem 15 og 75 år Facebook dagligt. Dette er et fald på seks procentpoint fra sidste år og ni procentpoint fra 2021. Denne nedadgående tendens tyder på, at 2024 kan blive året, hvor mindre end halvdelen af befolkningen dagligt vil bruge Facebook.
Lokalavisens betydning
Østbirk Avis Østjydsk Avis, som omdeles til 11.000 husstande hver uge og læses af mindst 25.000 i lokalområdet, understreger vigtigheden af trykte medier. For mange er der en tryghed i at kunne læse den fysiske avis, når man vil, og bladre frem og tilbage på siderne. Undersøgelser viser, at annoncer i trykte medier ofte huskes bedre end dem på digitale platforme.
Annoncørers nye strategier
Annoncepriserne på Facebook er steget markant, hvilket forstærker annoncørernes behov for at overveje deres strategier. Ifølge en undersøgelse fra Obsidian Digital, er det blevet væsentligt dyrere at få kunder på Facebook, og sværere at opnå succes med Facebook-marketing. Denne udvikling kan tvinge annoncører til at søge mod andre, mere kosteffektive kanaler.
Statistik som viser aldersgrupper som ikke er på internettet eller sociale medier. (Kilde: Danmarks Statistik)
Facebooks kernepublikum
Til trods for den generelle nedgang i brug, forbliver Facebook populært blandt millennials. Ifølge Ranktracker (2022) er næsten 25 % af brugerne i aldersgruppen 24-35 år, mens andelen falder med alderen: kun 18,1 % i aldersgruppen 35-44 år og endnu lavere blandt ældre brugere.
Digitale udfordringer for ældre
Mange ældre danskere, især i aldersgruppen 65 år og derover, føler sig ladt i stikken i den digitale æra. Ifølge tal fra Danmarks Statistik bruger 25 % i aldersgruppen 65-69 år ikke internettet eller sociale medier, og i aldersgruppen 70-74 år er dette tal endnu højere, på 33 %. Når informationer primært distribueres via nettet, skærme og mobiltelefoner, kan denne gruppe have svært ved at begå sig.
Disse tal understreger den digitale kløft, som eksisterer mellem generationer, og viser en gruppe af befolkningen, der er mere trygge ved traditionelle medier, som de har kendt i en menneskealder.
Fremtiden for sociale medier
Facebooks nuværende situation sætter spørgsmålstegn ved fremtiden for sociale medier generelt. Vil de yngre generationers skift tilbage til analoge oplevelser være starten på en større trend, eller vil digitale platforme tilpasse sig og genopfinde sig selv for at forblive relevante? Kun tiden vil vise.