Når man kommer kørende af Vestbirkvej i Østbirk passerer man servicestationen, som har været på samme adresse siden 1967, som dengang hed Esso. Efter forskellige navneskift gennem årene kender de lokale den nu som Shell i Østbirk hvor man også kan få bilen repareret.
Servicestationens nyeste indehavere hedder Martin og Cecilie Steinmeyer Ell som i 2019 købte hele servicestation af de tidligere ejere Jørn og Else Nielsen. Martin er kendt af kunderne da han fra 2014 blev indehaver af autoværkstedet.
En familietradition bliver ført videre
Martin Steinmeyer Ell blev født i 1985 i Ølholm ved Tørring og han blev næsten født med en skiftenøgle i hånden, da hans far var cykelsmed, auto- og knallertmekaniker, så lå det lige til højrebenet som Martin fortæller:
- Far var også mekaniker, så jeg gik altid i garagen og hjalp ham, så jeg har altid skruet i gamle knallerter og biler. Far slæbte gamle Puch Maxier med hjem, som jeg lavede og når de var klar kørte jeg ræs ude på markerne. Det var en fordel at vokse op på landet, griner Martin.
Martin gik på skole i Ølholm og Tørring, og han var også et år på efterskole. I sin ungdom gik han meget til spejder og han forsøgte også sport, men det var aldrig rigtig ham. Da han blev gammel nok, fik han job som fejedreng, efter skoletid, på et lille værksted i Tørring og her fandt han hurtigt ud af at det var det her han skulle være.
Senere hjalp svenden på værkstedet ham med at finde en læreplads og Martin kom i lære hos Peugeot i Vejle, hvor han var i alt i seks år.
Bytur i Vejle gav pote
Når Martin og kammeraterne skulle i byen stod valget mellem halballerne i Rask Mølle, diskoteket i Tørring eller en tur til Vejle. Det var netop på en bytur til Vejle hvor Martin mødte Cecilie som holdt sin fødselsdag i Vejles natteliv sammen med veninderne.
- Jeg mødte Martin på min 18-års fødselsdag hvor jeg blev introduceret for ham og vi har været sammen lige siden, fortæller Cecilie Steinmeyer Ell. Parret har sammen to drenge Kevin og Kian på 7 og 10 år.
Finanskrisen gav tid til eftertanke
I begyndelsen af nullerne købte Martin og Cecilie hus i Rask Mølle og Martin begyndte at arbejde på værkstedet hos Statoil i Tørring.
- Vi var to svende og et par lærlinge på værkstedet. Jeg arbejdede på værkstedet i fire år, men så kom finanskrisen og jeg mistede jobbet da der ikke længere var nok at lave. Jeg skulle tænke mig grundigt om: skulle jeg fortsætte med at lave biler eller helt skifte retning?
Martin Steinmeyer Ell fik et midlertidigt job hos Velterm i Brædstrup, hvor han skulle pakke ruder på både dag- og aftenhold, og Martin lyser op og fortæller:
- Efter tre uger så var der ikke mere at lave og så stod jeg der, men nu var jeg sikker på at jeg skulle lave biler igen. Aldrig mere skiftehold. Jeg gik ledig et stykke tid på dagpenge og skulle møde ind på Jobcentret – det gav jeg ikke bruge min tid på og jeg ledte selv efter arbejde.
Martin begyndte hos en lille bilforhandler i Tørring, og indehaveren havde tinnitus og kunne ikke arbejde på værkstedet med opgaver som larmede og han havde brug for en som kunne arbejde med de ting som larmede. Han var et smut omkring et værksted i Brande, men kiggede allerede efter nyt arbejde tættere på hjemmet.
Martin får sit første CVR-nummer
Martin kom tilbage til bilforhandleren Ole i Tørring og de aftalte at han skulle arbejde hos ham tre dage om ugen og Martin fortæller stolt:
- Ole ville have en faktura fra mig for mit arbejde og jeg fik mit første CVR-nummer og var nu selvstændig. I Rask Mølle havde jeg et lille værksted med en lift og her kunne jeg gå og lave reparationer i mit eget navn, når jeg ikke arbejdede for Ole.
En aften sad Martin og kiggede på nettet og så at der var et autoværksted til salg i Østbirk ved siden af servicestationen – det var interessant synes han og tog kontakt med Jørn Nielsen i Østbirk.
- Jeg overtog værkstedet i november 2014 mens Jørn og Else Nielsen kørte butikken ved siden af videre. I juli 2015 overtog Cecilie og jeg også butikken da Else skulle på efterløn og vi lejede alle bygninger af dem.
I april 2019 købte Cecilie og Martin Steinmeyer Ell alle bygningerne med beboelse, butik, værksted og udendørs arealer.
Jagttegn og håndbold i Østbirk Hallen
Martin arvede et stykke jord med tilhørende jagthytte i Uldum Kær efter sin far. Han arvede også alle hans våben og hvad der hører med, så det var bare med at komme i gang.
Martin er nu begyndt at gå på jagt efter han tog jagttegn i 2019 – han har stadig til gode at skyde sit første stykke vildt, men satser på at havde heldet med sig når bukkejagten går ind i maj. Da snakken falder på sport, må Martin indrømme at det ikke står højt på listen, men han kommer da ud på cyklen og her mener han motorcyklen. Cecilie har mere sport i blodet og siger at hun er den atletiske i familien og at hun nærmest bor i Østbirk Hallen når hun ikke er på tanken.
- Begge vores drenge spiller håndbold og jeg træner flere håndboldhold og får mig rodet mere og mere ind i aktiviteterne. Jeg har været træner for to hold og målmandstræner på tværs af tre hold. Oveni kommer der også kørsel til kampe som ikke altid ligger lige rundt om hjørnet – vi kører blandt andet til Billund og Århus og kommer meget omkring.
Cecilie er aktiv med løb og cykling og har tidligere dyrket triatlon på sprintdistancerne og kan godt lide at komme ud og træne alene.
Tanken med de mange navne
Da Martin og Cecilie overtog værkstedet på servicestationen i 2014, hed tanken Statoil og to år efter skiftede man til Circle K – allerede året efter, i 2017 skiftede man til det nuværende navn Shell. Skiftet mellem selskaber har været meget op og ned for Martin og Cecilie, når de skulle finde ud af hvilket ben de skulle stå på og Cecilie Steinmeyer Ell forklarer:
- Skiftet fra Statoil til Circle K betød kun at vi skiftede navn og fik nye facader udendørs samt nye uniformer i butikken og alt kørte videre som normalt. En dag fik vi at vide, at Circle K ikke ønskede at genforhandle alle kontrakter med selvstændige, da man ønskede at det hele skulle være kædedrift. Skiftet til Shell betød blandt andet at vi skulle købe hele forpladsen med pumper og anlæg, som tidligere havde været Statoils ejendom. Vi stod nu selv for hele driften og vedligeholdelsen af materiellet.
Da Martin og Cecilie skulle finde ud af hvilket selskab de skulle være tilknyttet, faldt valget på Shell, da de havde Premium brændstof og de fik en ok aftale.
Shell fortalte dem: Vi kan finde ud af lave og sælge brændstof, men vi ved ikke hvordan man driver en kiosk/butik og Cecilie fortæller om butikken:
- Vi fik frie tøjler af Shell og det betød at vi selv kunne bestemme hvad vi ville have i vores sortiment. Vi er med i indkøbsforeningen BFI sammen med rigtig mange af vores kollegaer. Vi har de samme ting på hylder når der f.eks. køres kampagner, men priserne kan godt være forskellige rundt om i landet, da vi kan rette til lokalt. Der er jo forskel på prisen på to franske hotdogs i indre København og her ude på bøhlandet, slutter Cecilie grinende af.
Sjove oplevelser på servicestationen
Martin holder meget af at være på værkstedet og når der kommer sjældne eller sjove køretøjer ind, kan det hurtigt blive en anderledes og spændende dag.
- Vi har da haft sjove køretøjer på værkstedet og jeg kan huske vi fik en ombygget Chevrolet fra 1930-erne ind, fordi bremserne ikke virkede og kunden skulle køre langt dagen efter, så de skulle bare være i orden. Da bremserne var lavet, skulle ejeren og jeg ud og prøvekøre bilen og på vej ud af byen siger ejeren, at jeg skal prøve at give den gas – vi fløj derudaf som en raket, for bilen var ikke bare et 85 år gammelt køretøj, men den havde fået undervognen fra en Jaguar, og motor, gearkasse og drivaksel var fra en meget nyere Corvette –den gamle bil havde 500 hestekræfter gemt under kølerhjelmen. Der var ikke meget oprindeligt tilbage i bilen, men sjovt var det.
Martin er helt klart i sit es når der kommer veterankøretøjer ind på værkstedet og siger:
- Vi reparerer også lidt veteranbiler på værkstedet… jeg elsker at skrue i de gamle biler som er fra før alle biler blev til kørende computere, så dem siger vi aldrig nej til.
Kildall