Jens Fisker foran sine mange præmier og pokaler. (Foto: Jørn Kildall)
ØSTBIRK - 18-årige Jens Fisker fra Østbirk har skrevet historie som den yngste danske rallymester nogensinde. Med en ukuelig passion for motorsport og en imponerende karriere allerede, er han godt på vej til at cementere sin plads i rallysportens verden.
Af Jørn Kildall. Foto Allan Post og Jørn Kildall
Jens Fiskers rejse ind i motorsporten startede tidligt, og interessen har fulgt ham hele livet. "Min far har kørt rally, så længe jeg kan huske. Jeg var kun tre år, da jeg begyndte at køre ATV i haven. Siden da har det altid handlet om motorer," fortæller han med et smil.
I en alder af 14 år tog han sine første skridt som co-driver, hvor han sad ved siden af sin fars makker, Jens Møibæk, i en rød Volvo 240. "Jeg kan stadig huske spændingen. Det var på Nysumbanen, og jeg fik lov til at prøve et par heats. Det var første gang, jeg oplevede adrenalinet og samarbejdet på nært hold."
(Foto: Allan Post)
Co-driverens verden: koncentration og samarbejde
Som co-driver er Jens ansvarlig for at guide føreren gennem de mange hastighedsprøver. Han forklarer: "Jeg skriver noter om hver eneste sving, hop og afstand. Under løbet læser jeg det op i højt tempo, så føreren ved, hvad der venter. Man er hele tiden i gang."
Selvom Jens trives med ansvaret, indrømmer han, at det kræver stor koncentration. "Der er ikke plads til fejl. Hvis jeg siger noget forkert, kan det gå galt. Det handler om at holde hovedet koldt og stole på sine noter."
Et dramatisk vendepunkt
Jens’ vej til mesterskabet har været fyldt med både højdepunkter og udfordringer. Han husker tydeligt en dramatisk episode i 2022. "Vi kørte en prøve, hvor strækningen var blevet forlænget uden, at vi havde fået det at vide. Pludselig skulle vi tage et skarpt sving, som ikke var i noterne. Vi endte baglæns ind i nogle træer med 150 km/t," fortæller Jens.
Heldigvis slap både Jens og hans makker uden skader, men bilen tog alvorlig skade, og drømmen om mesterskabet gik i vasken det år. "Det var en hård lektion, men det lærte os, hvor vigtigt det er at være forberedt – og lidt heldig," tilføjer han.
(Foto: Jørn Kildall)
Sæsonen, der sikrede guldet
2024 blev året, hvor alt gik op i en højere enhed for Jens og hans makker, Søren Bøgeskov. "Vi havde planlagt hele sæsonen nøje. Bilen var optimeret, og vores samarbejde var bedre end nogensinde," siger Jens stolt.
Spændingen kulminerede i det sidste løb, hvor mesterskabet skulle afgøres. "Vi lå næsten side om side med vores største konkurrent. Efter 10 minutters hastighedsprøve var der kun to sekunder mellem os. Det var nervepirrende," fortæller Jens.
Skæbnen spillede også ind, da konkurrenten ramte en chikane og fik en tidsstraf. "Det var vores held, men vi havde kæmpet for det hele vejen," siger Jens, der stadig tydeligt husker følelsen, da han krydsede målstregen.
(Foto: Allan Post)
Fremtidsdrømme: Fra co-driver til fører
Selvom Jens trives som co-driver, drømmer han om en dag selv at sidde bag rattet. "Det kunne være fedt at prøve. Men det kræver penge og sponsorer, og lige nu er jeg stadig på lærlingeløn," siger han med et grin.
Hans læreplads som klejnsmed hos Yding Smedje og Maskiner giver ham dog værdifulde mekaniske færdigheder. "Jeg elsker at rode med biler og optimere dem. Det er en del af fascinationen ved motorsport – det tekniske og det praktiske," forklarer han.
Motorsport for alle
Jens opfordrer alle med en interesse for fart og samarbejde til at prøve kræfter med motorsport. "Torsdagsrally er en fantastisk mulighed. For 200 kr. kan du køre din egen bil på en afmærket bane. Det er en nem og lovlig måde at opleve sporten på," siger han og tilføjer med et glimt i øjet: "Jeg har selv været ude og prøve det i min egen bil. Det er supersjovt!"
Med sin ydmyge tilgang og imponerende resultater har Jens Fisker allerede gjort sit navn kendt i rallymiljøet. Men han er stadig den jordnære fyr fra Østbirk, der elsker farten, samarbejdet og ikke mindst fællesskabet i sporten.
"Det er ikke bare en hobby; det er en livsstil," slutter Jens, mens han kigger frem mod nye eventyr på rallybanen.