(arkivfoto)
Fra 1. juli skal danskerne vænne sig til noget anderledes cigaret- og tobakspakker. Her træder nye regler i kraft, og det betyder farvel til iøjnefaldende farver, logoer og grafik på pakkerne. Reglerne skal bidrage til, at færre børn og unge begynder at ryge.
Af Kræftens Bekæmpelse
Samme farve, ens skrifttype og ingen logoer eller grafikker: Fra 1. juli skal cigaretpakker, snusdåser og andre tobaksprodukter fremstilles i en grumset-grøn pakke, når lov om standardiserede tobakspakker træder i kraft. Det glæder Kræftens Bekæmpelse:
- Et produkt, der slår hver anden bruger ihjel, skal man ikke reklamere for. Heller ikke ved at pakke det ind i lækkert design, siger Niels Them Kjær, chef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
I årtier har designet på tobakspakker og cigaretter været en vigtig del af tobaksindustriens markedsføringsstrategi.
- Tobaksindustrien bruger design til at skabe blikfang, der tiltrækker kundernes opmærksomhed. Designet får os til at forbinde cigaretmærket med en identitet, som vi får del i, når vi køber netop det mærke. Med standardiserede pakker forsvinder den mulighed, forklarer Niels Them Kjær.
Alle cigaretter er lige kræftfremkaldende
Standardiserede – eller neutrale pakker, som det også kaldes - er en del af den nationale handleplan mod børn og unges rygning, der blev vedtaget i Folketinget i 2019. Planen indeholder flere initiativer, der skal gøre det sværere for børn og unge at begynde at ryge, bl.a. tobak under disken, neutrale pakker og røgfri skoletid.
- Jeg er ikke i tvivl om, at neutrale pakker i samspil med de andre initiativer i handleplanen vil gøre rygning mindre attraktivt for børn og unge. Med de nye regler afspejler pakker i højere grad, hvad der er i, nemlig et produkt, der slår hver anden bruger ihjel. Og alle cigaretter er lige kræftfremkaldende - også dem med ubleget papir og økologisk tobak, siger Niels Them Kjær.
Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden har i regi af initiativet Røgfri Fremtid afholdt fokusgruppeinterviews med unge om netop tobakspakker. Interviewene viser, at pakkernes design bl.a. påvirker unges opfattelse af cigaretternes kvalitet, smag, skadelighed og styrke.
Rapport: Unges opfattelse af markedsføringen på tobakspakker
Overgang sker glidende
Australien, Norge, Irland, Storbritannien, Frankrig, Belgien, Holland og flere andre lande har allerede neutrale tobakspakker. Og ifølge tal fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden bakker 55 pct. af danskerne op om, at også Danmark får neutrale tobakspakker.
Vi skal dog ikke regne med at se de neutrale pakker i butikkerne lige med det samme. Producenterne har indtil 1. april 2022 til at sælge ud af de pakker, der allerede er fremstillet. Vi kan derfor forvente, at skiftet i pakkerne sker løbende indtil da.
Fakta:
Disse tobaksprodukter standardiseres
Loven om standardiserede tobakspakker gælder cigaretter, rulletobak, tyggetobak, opvarmet tobak, vandpibetobak og e-cigaretter. Standardiseringen gælder ikke cigarer, cigarillos, pibetobak og nikotinposer.