Den gule eller blå trøje på plakater foran de lokale Røde Kors butikker i Østbirk, Hovedgård og Tvingstrup skal gøre kunderne opmærksom på, at de med deres handel i butikkerne påvirker CO2-regnskabet i positiv retning.
Røde Kors-butikkerne melder sig nu for alvor ind i klimakampen. Det gælder også butikkerne i Røde Kors Horsens Nord, nemlig i Østbirk, Hovedgård og Tvingstrup.
Foran butikkerne mødes kunderne med en påstand om, at den gule eller blå trøje på plakaten faktisk er grøn.
Og Røde Kors kan føre bevis for, at kunderne ved at købe genbrug i de danske Røde Kors butikker er med på den grønne bølge og har sammenlagt sparet 16.300 ton CO2 i 2020.
Salget af møbler, boligartikler, herre- og dametøj. elektronik og andet i Røde Kors-butikkerne leverede en CO2-besparelse på 18.000 ton CO2, fordi genbrugsvarer erstatter køb af nye produkter. Men genbrugsaktiviteten udleder også CO2. Det er opgjort til 2.500 ton CO2, så den samlede besparelse ender på 16.300 ton CO2.
Det svarer i øvrigt til den årlige udledning fra ca. 10.000 gennemsnitlige danske biler.
Det er tal, Røde Kors Horsens Nord mener, kunder skal vide og være stolte over, at de således om kunder i butikkerne er med til at løse en lille del af klimaproblemet.
Derfor gennemfører foreningen en kampagne på Facebook, for at øge informationen om den positive effekt, genbrugshandel har på CO2-regnskabet.
Og håbet er da også, at den positive klimaeffekt kan være med til at øge kundernes interesse for at købe genbrug.